Pankkitoiminta Suomessa- Nordea

Suomessa pankkitoiminta on hyvin erilaista kuin useimmissa muissa maissa. No, ei oikeastaan täysin erilainen, mutta monet asiat ovat hieman erilaisia. On muutama suuri pankki, ja niillä kaikilla on omat erityispiirteensä. Koska tämän artikkelin kirjoittaja aikoo puhua ”operatiivisesta riskistä”, puhutaan Nordeasta, koska sillä on suuri konttoriverkosto ympäri maata.

Nordea pankki

Nordea toimii siten, että siellä ei ole enää pääkonttoria, jossa voit käydä asioimassa. Jos haluat avata tilin Nordeassa, menet asuin- tai työpaikkasi vastaavaan toimipisteeseen, ja siitä lähtien kaikki palvelut hoidetaan internetin tai puhelimen välityksellä ilman, että asiakaspalveluun osallistuu enää suoraan kukaan. Tämä säästääNordealle todella paljon rahaa, ja sillä on varmasti myös hyvä vaikutus kenellekään, joka ei itse halua luistaa työnantajan palkasta heti jokaisesta euromääräisestä asiakaspalvelilanteesta. Todennäköinen reaktio: ”hmpf! Hauskaa vaan teidän puolestanne.”

Nordean uusin ilmiö ovat automaattivastikeostot, joita sinulla on mahdollisuus ottaa koska tahansa käyttöön, ja toisaalta myös ottaa pois milloin vain.

Nordeassa voit tehdä lainasopimuksia puhelimen välityksellä ilman edes soittaakseen asiakaspalveluun, ja sinulla on mahdollisuus saada rahoitus kokonaan automatisoidusti jokaisen tilisiirron yhteydessä. Voit siis palkata itsellesi avustajan siivoamaan kaikki nappisi heti alussa, maksaa hänelle sen verran kuin haluat, ja voit sitten olla rauhassa. Avustajasi maksaa kaikista automatisoiduista ostoksistasi Nordeaan välittömästi 4,90 euroa joka kuukausi plus palkkioiden verot. Todennäköinen reaktio: ”hei ei voi olla totta”.

Tällainen yksinkertaiselta vaikuttava menetelmä on vastikkavaihtoehtojen suosimisesta puhelinpalvelussa. Palvelupyyntöjisi vastataanjoka päivä viimeistään seuraavana pankkipäivänä. Homma on siis tietenkin helpompaa kuin vastataksesi viesteihin tekstareilla, ja sinulta kysytään vain ne asiat, jotka ovat keskeisiksi ehdottoman tarkan tiedon hankinnassa. Todennäköinen reaktio: ”ok… ihan mielenkiintoista.”

Nordean logo

Koska Nordea on ottanut huomioon modernit työntekijätja säästänyt resursseja, se on tehnyt konttoripalveluistaan sen verran matalakatteisia, että niiden voi ”lopettaa” koska tahansa. Jos työpaikan toimipisteen lukumäärä puolittuu, Nordeasta pyritään palaamaan aina vaan varttitunnissa, joka on standardisuositus. Todennäköinen reaktio: ”…no en ihan ymmärrä…”

Nordea tarjoaa rahoituksen kuluttajille ja ryhtyvät yrityksiin, mutta varsinkaan kuluttajien rahoituksen ei pitäisi olla sen suurin vahvuus, sillä korkeat korot vain poistavat asiakkaan etua. Todennäköinen reaktio: ”…no en ihan ymmärrä…”

Yritysten rahoitus onkin Nordeassa voimissaan, sillä sieltä löydetyt neuvokset ovat jo miettineet ratkaisuja teidän pankkiasiointiajan sijaintekijöihin. Todennäköinen reaktio: ”…ja mitä…?”

Nordea on tehnyt kauppaa yritysten rahoituspalveluillaan, jossa hallinnoidaan moneen paikkaan mahtuvia varoja samalla tyylillä kuin sijoitusalustoja, mutta pienemmällä riskillä ja joustavammalla soveltuvuusluokituksella irtautumiselle. Todennäköinen reaktio: ”ei ihan oikeasti…”

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.